بخش مدیریت نشریه
  
صفحه نخست
آشنایی با نشریه
آشنایی با مدیران نشریه
آشنایی با جامعه جراحان ايران
راهنمای نویسندگان
آرشیو شماره های پیشین
ارسال مقاله
پیگیری مقالات ارسالی
تماس با ما
نام كاربري
كلمه ورود
درخواست عضویت
کلمه ورود را فراموش کرده ام

صاحب امتیاز:جامعه جراحان ایران
مدیر مسئول:دکتر ایرج فاضل
سردبیر: دکتر سید عباس میرمالک
مدیر اجرایی:

آدرس:تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، کوچه جمالی غربی (گیتی)، پلاک 65-
کد پستی:1668753963
تلفن:26755411
دورنگار:26912113
پست الکترونیک:info@ijs.ir

صفحه نخست :: بخش مدیریت نشریهصفحه قبل

عنوان شماره: تابستان 94
عنوان به فارسی: مقایسه تأثیر انواع کلاه ایمنی در پیشگیری از آسیب های سر، صورت و گردن در تصادفات موتورسیکلت: بررسی مشاهده ای آینده نگر

فایل PDF این مقاله:
از صفحه: 15 تا صفحه: 22      

خلاصه به فارسی:
زمینه و هدف: آسیب¬های سر، شایع¬ترین علت مرگ و میر سرنشینان موتورسیکلت به دنبال حوادث ترافیکی هستند. تأثیر مثبت استفاده از کلاه ایمنی در کاهش مرگ و میر موتورسواران در مطالعات بسیاری مطرح و تأیید شده است. از منظر بالینی، یافتن نوع خاصی از کلاه ایمنی که در مقایسه با سایر انواع بتواند محافظت بیشتری از سر، صورت و گردن به عمل آورد، موضوع مورد بحث مطالعات بسیاری بوده است. با این حال بیشتر مطالعات در این باره گذشته¬نگر و یا با تعداد نمونه اندک صورت گرفته¬اند. مواد و روش‌ها: این پژوهش به صورت آینده¬نگر در بین سال¬های 1391 الی 1393 در مرکز تروما بیمارستان سینا صورت گرفت. مصدومین موتورسوار دارای کلاه ایمنی که تروما به ناحیه سر و گردن داشتند، بدون در نظر گرفتن سن، جنس، و شدت ترومـا وارد مطالعه شدند. بیماران بر اساس انواع کلاه ایمنی مـوجود در بازار کشـور به 4 گروه تقسیم شدند. جـزئیات آسیب ارگان-های بدن و همچنین شدت تروما بر اساس معیار استاندارد ISS برای هر بیمار ثبت گردید. پیگیـری کوتاه مدت و بلنـد مدت بیماران طی مراجعه به درمانـگاه نوروتروما و پزشـکی قانونی بیمارستان سینا صورت گرفت. اطلاعـات به دست آمده با نرم افزار SPSS 22 آنالیز و از T-TEST، X2 و رگرسیون لجستیک دو حالته و چند حالته استفاده شد. یافته‌ها: 384 بیمار (371 مرد، 13 زن) دارای کلاه ایمنی و ضربه به سر، واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند. میانگین سنی بیماران 13±32 بود. میانگین شدت تروما بر اساس ISS در بیماران 9/6±45/8 بود. 6 مورد فوت (GOS=1) در بیمارستان (6/1%) حادث گردید. در تروماهای صورت با درجه AIS=1 کلاه¬های جلو باز و پوشاننده ورتکس و گوش¬ها نسبت به کلاه جلو بسته به ترتیب 2 برابر و 4 برابر شانس بیشتری برای آسیب صورت ایجاد نمودند (هر دو P = 0.002; 95% CI: 1.7, 10.5). این میزان در تروماهای صورت با درجه AIS=2 بیش از 14 برابر بود.(P = 0.009; 95% CI: 1.98, 122.8) سایر آسیب¬های جمجمه و مغز و گردن ارتباط معنی¬داری با نوع کلاه ایمنی نداشتند. نتیجه‌گیـری: به نظر می¬رسد استفاده از کلاه جلو بسته محافظت بیشتری در برابر آسیب¬های خفیف، متوسط و احتمالاً شدید صورت، نسبت به انواع دیگر کلاه ایمنی ایجاد می¬کند. ارتباطی بین نوع کلاه ایمنی و آسیب¬های جمجمه، مغز و گردن دیده نشد. به نظر می¬رسد می¬توان کلاه جلو بسته را به عنوان کلاه ایمنی استاندارد به موتورسواران پیشنهاد کرد.


کلمات کلیدی به فارسی:
کلاه ایمنی، ترومای سر، موتورسیکلت


نویسندگان این مقاله:
دکتر حامد حنیفنویسنده اصلی
دکتر عرفان ایوبینویسنده فرعی
دکتر کوروش کریمی یارندینویسنده فرعی
دکتر علی اردلاننویسنده فرعی
دکتر عباس امیرجمشیدینویسنده فرعیabamiramshidi@yahoo.com




بالای صفحه
صفحه اصلی  |  تماس با ما  |  آرشیو مجله  |  نقشه سایت  |  عضویت  |  ارسال مقاله  |  پیگیری مقاله

استفاده از مطالب این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد   -   Copyright © 2007, 2009 - Last Update 5-11-2009
Powered By www.itpco.net    www.itpco.ir
( ITPCO ) شرکت توسعه انفورماتیک ایران
تولید کننده سیستم های تخصصی مدیریت نشریات و همایش ها و مورد تائید کمیسیون نظارت بر نشریات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور