Pubmed
PII
DOI
ISNET
IRANMEDEX
MAGIRAN
SID
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
10
23
25
3
online
1
fulltext
Pubmed
PII
DOI
ISNET
IRANMEDEX
MAGIRAN
SID
حرفه ای گری در دستیاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران و عوامل مؤثر بر آن
Professionalism in Residents of Iran University of Medical Sciences Hospitals and its Associated Factors
زمینه و هدف: حرفه¬ایی¬گری به رفتارها، اهداف و یا کیفیتی گفته می¬شود که حرفه یک فرد متخصص را مشخص می¬نماید. آموزش حرفه¬ای¬گری بخش ضروری برنامه آموزشی دستیاران بالینی است. این مطالعه قصد دارد به ارزیابی سطح حرفه¬ایی¬گری و عوامل مؤثر بر آن در دستیاران مشغول به تحصیل در بیمارستان¬های دانشگاه علوم پزشکی ایران بپردازد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی شامل 117 دستیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 بود. امتیاز حرفه¬ای¬گری و خرده-مقیاس¬های آن پیامدهای مورد مطالعه بود که با استفاده از نسخه فارسی و اعتبار یافته مقیاس طراحی شده توسط برد طب داخلی آمریکا (ABIM) اندازه¬گیری شد. از آزمون تی، آنالیز واریانس و رگرسیون خطی چندگانه در تحلیل داده¬ها استفاده شد.
یافتهها: میانگین ± انحراف استاندارد سن 103 دستیار 17/30 ± 22/2 بود. میانگین ± انحراف استاندارد امتیاز حرفه¬ای¬گری و نیز خـرده¬مقیاس¬های شرافـت و درستکاری، احتـرام و نوع دوستی و تعـالی به ترتیب برابر با 63/0 ± 1/6، 35/6 ± 0/1،03/6 ± 9/0 و 58/5 ± 38/1 بود. نتایج نشان داد رشته تحصیلی (زنان و اعصاب) عامل مؤثر بر حرفه¬ای¬گری بود (05/0 P
Introduction & Objective: Professionalism is defined as behaviors, goals, or qualities that characterize a profession or a professional person. Teaching professionalism is an essential part of medical residency training. This study aimed to evaluate the level of professionalism and its associated factors in residents in Iran University of Medical Sciences.
Materials & Methods: This cross-sectional study included 117 residents from Iran University of Medical Sciences in 2016. The main outcome was professionalism score measured by the Persian validated version of the American Board of Internal Medicine (ABIM) questionnaire. Sex, study field, education grade, and to be familiar with professionalism concept were registered. T-test, ANOVA, and multiple linear regression were used for data analysis.
Results: Mean±SD age of the 103 residents was 30.17 ± 2.22 years. The mean ± SD of professionalism and its subscales were 6.1 ± 0.63, 6.35 ± 1.05 for honor/integrity, 6.03 ± 0.9 for altruism/respect, and 5.58 ± 1.38 for excellence, respectively. The results showed that study field (gynecology and neurology) was associated with professionalism (P < 0.05). In addition, it was revealed that being male was a significant factor of higher score of honor/integrity (P = 0.049). Moreover, familiarity with professionalism concept (P < 0.001) and study field (surgery, pediatric, and ear, nose and throat) were associated factors with higher score of excellence. None of the factors had a significant effect on altruism/respect (P > 0.05). Residents’ age was correlated to none of the scale/subscales (P > 0.05).
Conclusions: Based on the findings, it could be concluded that to assign professionalism course seems necessary in residency program to enhance the professionalism level in studied population. This study can be an introduction to future researches to distinguish the associated factors with professionalism among different fields.
حرفه ای گری، دانشجویان دستیاری، پرسشنامه برد طب داخلی آمریکا
Professionalism, Resident Student, American Board of Internal Medicine (ABIM) Questionnaire
45
53
دکتر فولاد
اقبالی
No
سید میلاد
سیدپور
No
دکتر عبدالرضا
پازوکی
No
دکتر فاطمه سادات
حسینی بهارانچی
hosseini.mstat@gmail.com
No